De Italiaanse bouwer van de Fyra-treinen AnsaldoBreda verwerpt de kritiek over technische mankementen aan de treinen die zijn geleverd aan Nederland en België.

Dat zei topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda donderdag op een persconferentie in Napels.

Hij wees erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda had aanbevolen voor de snelle treinen, niet is uitgevoerd. Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen.

De topman zei dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost.

Schadeclaim vanwege stoppen met Fyra

Het Italiaanse bedrijf is van plan een schadeclaim in te dienen tegen de Belgische spoorwegen, omdat zij niet verder willen met de Fyra. Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat in Nederland nog een besluit moet worden genomen. Hij heeft daarover alleen informatie uit de media.

De NS heeft aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen "onvoldoende betrouwbaar" zijn. Het kabinet bespreekt de kwestie vrijdag.

Misverstand rondom brieven

De topman bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de Belgische en Nederlandse spoorwegen aan AnsaldoBreda hadden gestuurd waarin zij aangaven tevreden te zijn.

Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand.

Op de persconferentie noemde de directeur de verklaringen uit Nederland en België over de snelle trein schandalig.

Onderzoek België naar aanbesteding

De Belgische justitie buigt zich over mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen, meldden Vlaamse media dinsdagmiddag.

De top van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS liet de afgelopen maanden een onderzoek uitvoeren naar de aanbestedingsprocedure. Wat het resultaat van het onderzoek door advieskantoor Ernst & Young is, is niet openbaar gemaakt.

Volgens de NOS, die zegt het rapport in te hebben gezien, zijn er onregelmatigheden ontdekt bij de aanbestedingsprocedure. De prijs van de Fyra steeg begin 2004 ineens met bijna 2 miljoen euro in waarde. Dat kan duiden op voorkennis van AnsaldoBreda bij de aanbesteding.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl